Actualiteiten via onze eigen content!

Blogs, vlogs, podcasts, columns, eigen ervaringen, noem maar op. Hier delen we onze gedachtes en ideeën.

Bedenk wel, we zijn Raitis. Nuchter, en dus met een kwinkslag hier en daar.

Terechte kritiek?

22-02-2022

Afgelopen weekend plaatste de NOS een artikel over zorginstellingen die van ZZP’ers af willen.
De afgelopen maanden is er sowieso al veel om te doen. Regelmatig wordt de vinger naar de ZZP’er gewezen die de schuld krijgt van het huidige zorgstelsel. Daarnaast is Minister van Gennip bezig om de eisen rondom het zelfstandig ondernemerschap aan te scherpen (of zelfs af te schaffen). De landelijke opiniepeiling is natuurlijk interessant. Verschillende zorginstellingen zijn het eens (zoals Buurtzorg), het moet stoppen met al die ZZP’ers. Echter wordt ook veelvuldig de nuance aangebracht dat bij pieken en dalen door ziekteverzuim en/of complexe casuïstiek het prettig werken is met deze flexibele schil. Vanuit de ZZP’ers zien we opmerkingen dat de landelijke gedachte te kort door de bocht is en dat de meeste ZZP’ers er bewust voor kiezen om het ondernemerschap aan te gaan. Bemiddelings- of uitzendbureaus worden nogal eens gezien als onnodig en kosten makend. We denken dat de middelste rijbaan wordt gekozen.

We zijn van mening dat het juist goed is dat de Overheid strakker gaat zitten op de kaders en eisen zodat niet iedereen na een aantal geplaatste vinkjes ondernemer is. Het is te makkelijk om de stap naar het ondernemerschap te maken. Nou geloven we graag dat alle reagerende ondernemers op LinkedIn hun zaken goed voor elkaar hebben, maar onder de top van deze social media-ijsberg zit een enorme groep ‘ondernemers’ die we beter flexwerkers kunnen noemen. Ze nemen geen risico’s, regelen alles via bemiddelingsbureaus en hebben geen fundament van eigen normen en waarden in hun onderneming waar ze voor staan. Er wordt veel onderling geschoven en geregeld, hoe makkelijk is het dan? We begrijpen heel goed dat het voor de Overheid een onbegonnen zaak is om alles te controleren, maar hierin mag je ook iets verwachten van de grote jongens in het werkveld zelf. We hebben er immers zelf onderzoek naar gedaan.

Er valt veel te verbeteren. De maatregelen vanuit de Overheid lijken vooral uit controle te bestaan, waar je als mens en als ondernemer zo min mogelijk op zit te wachten. Echter. Als dit het kaf van het koren doet scheiden, is dit een prima maatregel. De hardwerkende en onderscheidende ondernemer zal blijven bestaan, toch? De KvK’s zonder logo, portfolio, review en ontwikkelingsgerichte investeringen zullen het hopelijk lastig krijgen. Daarnaast doen wij ook een appel op de organisaties zelf. We zien in de praktijk dat er wordt gedweild met de kraan open. Er wordt geklaagd over de hoge kosten en de beperkt zichtbare resultaten van de inzet van ZZP’ers, maar er wordt onzes inziens te weinig ingezet op daadwerkelijke kwaliteit en resultaatbeoordeling van opdrachten. In het kantoor op driehoog wordt alleen maar gekeken naar cijfers in plaats van inhoud en diepgang van externe inzet. Terwijl we het hebben over de zorg! Hoe kun je de kosten nou omlaag krijgen als er op de vloer niets veranderd voor de vaste werknemer? Zet hierop in voordat je gaat snijden in kostenposten.

Vanuit de ideale wereld is er geen flexibele schil nodig, alleen bestaat deze optie niet. Ons vermoeden is dat deze wereld niet kan worden gecreëerd. De oprichting van Raitis is ontstaan met de overtuiging dat externe inzet beter kan worden geregeld, ook al bevinden we ons in een impopulaire markt waar de negatieve bijklank hoorbaar is (al worden we ook echt wel gewaardeerd hoor). Helaas is de situatie niet dat we ons bevinden in een groot kantoor met alle gemakken voorzien, maar in een zelf gemetseld kantoor van 3 bij 3 meter. Maar, met eigen toewijding, korte lijntjes met afdelingen, feeling met de werkvloer en een overstijgende blik kunnen we er wel voor zorgen dat de kraan ook dicht mag tijdens het dweilen.

Wij voelen de kritiek als een verplichting om door te gaan, jullie?

Werving en selectie!?

03-08-2022

Een deel van onze werkzaamheden bestaat uit het spreken met ZZP’ers. Als jong bedrijf zijn we weer in staat om te groeien. Groeien in het aantal opdrachten betekent ook groeien in het aantal ZZP’ers. We vinden het belangrijk dat we onze kernwaarden en de kwaliteit die we nu leveren niet verloren gaat.
De balans was aan het verschuiven en dit leverde vraagstukken op. Hoe komen we aan voldoende kwalitatief goede ZZP’ers?

Vanuit onze periode als werknemer raakten we al regelmatig in aanraking met recruiters van diverse bureaus die je verleiden om over te stappen naar hun bedrijf, om via dat uitzend- of detacheringsbureau te worden geplaatst. Voor ons een omgekeerde wereld, je wordt al opgepikt als je diploma is behaald en krijgt talloze mogelijkheden voorgeschoteld. Weg kunnen bij deze grote jongens is over het algemeen flink dichtgetimmerd. We zien dat dit nog steeds gebeurd en betreuren dit getouwtrek. Een LinkedIn post met een mijlpaal is voer voor de headhunters. Is dit constructief? Het uitgangspunt is toch om een kwalitatieve bijdrage te leveren? Die plank wordt nog weleens misgeslagen. We willen onze naam niet zomaar verknallen door onzorgvuldig te zijn. Dit ligt wel op de loer in een markt waar een zelfstandige ook als ‘cowboy’ betiteld kan worden. Dit geldt net zo goed voor de intermediair.

Binnen Raitis werken we met de gedachte dat teveel ZZP’ers niet goed is voor de zorg, maar we kunnen ook niet zonder. We hebben er bewust voor gekozen om onze naam geduldig en gedegen op te bouwen. Op gebied van selectie en werving werken wij vooral via–via. ZZP’ers die ons aanbevelen bij concullega’s en zodoende contact zoeken. Natuurlijk zitten hier ook nadelen aan, we maken niet de groei door wat wel zou kunnen om voor álle opdrachten een oplossing te vinden. Daarnaast zijn we afhankelijk van het initiatief bij de zelfstandige zorgprofessional waar we een samenwerking mee zijn aangegaan.

Na ruim een ruim jaar kunnen we stellen dat dit erg prettig werkt. We merken dat de zelfstandigen die wij spreken met een gelijkwaardige visie en gedachte het gesprek aangaan om tot een constructieve samenwerking te komen. Dit levert een gezonde basis op waar transparantie hoog in het vaandel staat. Waarom? Zodat hetgeen we doen kwalitatief goed blijft, vanuit een nuchtere kwinkslag en zonder poespas. Recruiten op z’n Fins maken we er maar van!

Blog

Terugblik

04-01-2022

2021. De start van een ontdekkingsreis in de zorgwereld, maar met een duidelijk doel voor ogen. Raitis Zorginzet kwam van de grond en dat ging niet probleemloos. Gelukkig maar, want dat zorgt voor een kritische blik en uiteindelijk ook succeservaringen. Met mooie feedback.

We waren er al gauw over uit. Marcel en ik wilden het anders aanpakken dan we veelal zagen. Een onpersoonlijke, haastige en ondoorzichtige manier van bemiddelen is ons een doorn in het oog. Dit moest toch anders kunnen. Vanuit onvrede iets starten, brengt een heilig vuur met zich mee. Vol enthousiasme, soms wat druistig maar met goede moed stortten we ons op Raitis. Het bouwen van een website (waarvoor dank DBK), het opzetten van de juiste juridische overeenkomsten (waarvoor dank Zorg Zaken Groep) en het opmaken van de huisstijl (waarvoor dank Graafies Ontwerp en De Reest Multimedia) was een flinke klus, maar werd gerealiseerd. Maar het is meer dan dat. Uren brainstormen, sparren en ideeën uitschrijven. Nadenken over het fundament van Raitis. Vol vertrouwen dachten we mee te kunnen doen op onze eigen wijze. Toch bracht het ook genoeg onzekerheid met zich mee.

En dat vraagt volharding. Volharding in je eigen visie. Toch brokkelt dat in zo’n eerste jaar van ondernemen ook snel weer af. Een afwijzing of stilte aan de andere kant van de radio zorgt voor onzekerheid. En ondanks dat we mogen spreken van een geslaagd eerste jaar, met mooie samenwerkingen en opdrachten die worden ingevuld zoals wij het voor ons zagen, blijft het af en toe nog steeds onzeker. Ondernemen, een spannend begrip en dat snappen we nu maar al te goed. Pieken en dalen volgen elkaar in rap tempo op. Terugkijkend is de volharding die zorgde voor het enthousiasme in wat we zijn gestart. Die eerste succeservaringen, daar denk je dan aan terug. Wat kun je dan blij zijn met een ingevulde opdracht die goed beviel van twee kanten, waarin we meedachten en snel schakelden.

Al met al mogen we toch wel spreken van een mooi eerste jaar. Raitis doet ertoe. We voegen iets toe aan de zorgwereld. Met directe kwaliteit, met bekwame professionals in ons netwerk die echt als toevoeging worden gezien. Niet als in- of opvulling. De ZZP-wereld is geen ideale wereld, er wordt wat achterdochtig naar gekeken. Toch zien we steeds meer dat de ondernemende kant wordt besproken. Het zelfstandig zijn vergt moed. Maar wat nog veel belangrijker is dan moed, is kunde. Ervaring, kwaliteit, rust en handelingsbekwaamheid. ZZP’er worden zonder deze competenties? Ga eerst ervaring opdoen, zie verschillende werkterreinen, wordt bekwaam. Een opdracht oplossen in plaats van invullen, dat was een van onze eerste motto’s. Dat blijft zo. We zien dat het werkt.

Daar blijven we dan ook op hameren. Liever klein, af en toe onzeker maar met volharding dan groots, troebel en vol businessmodellen. Raitis Zorginzet staat in 2022 ook weer klaar om samen te werken, mee te denken, snel te schakelen en bij casuïstiek haar steentje bij te dragen. We danken de zelfstandige professionals voor hun directe kwaliteit, feedback en samenwerking. Zo kunnen we weer klaarstaan voor organisaties die dit zien zitten. De beste wensen, met een Fins tintje!

Yorick Bonen & Marcel Koelma

Raitis Zorginzet

Blog

Waar staat Raitis Zorginzet voor?

02-06-2021

Wij van Raitis Zorginzet zijn een bemiddelingsbureau gestart met in ons achterhoofd dat het geen populaire tak is binnen de zorgwereld. Kreten als ‘ZZP’ers maken de zorg kapot’ of ‘ZZP’ers draaien hun dienst en gaan weer weg’ zijn regelmatig gehoorde teksten. Eén van onze doelen is de zorgwereld nog beter te maken dan het al is, maar ook de negatieve lading van zelfstandige zorgprofessionals afhalen. We kunnen nou eenmaal niet zonder zelfstandige zorgprofessionals. Echter. De inrichting kan beter. Wij zijn sterk van mening dat het organiseren van inzet van externe zorgprofessionals kleinschaliger en compacter geregeld kan en misschien wel moet worden. In onze vorige blog (die heeft u ongetwijfeld gelezen) haalden wij persoonlijk contact aan, een veel gebruikte term. Binnen de kleinschaligheid blijft er wél sprake van écht persoonlijk contact met zowel de zorgprofessional als zorgaanbieder. Betrokkenheid, elkaar daadwerkelijk kennen en weten wat er speelt. Dit levert zoveel meer op. Voor beide partijen.

Met onze ervaring binnen de (forensische) psychiatrie, gehandicaptenzorg en maatschappelijk werk weten wij hoe belangrijk het is om continuïteit van vaste gezichten te hebben. Echter vervalt die vanzelfsprekendheid wanneer inzet van externe zorgprofessionals nodig zijn. Daarom vinden wij het erg belangrijk dat wij als Raitis hierin meedenken en altijd streven naar continuïteit. Hierin is veel mogelijk. Echter zal dit meer inspanning kosten van een extern bureau. Dit is de moeite en de inzet voor een betere zorgwereld meer dan waard.

Kwaliteit leveren. Bijna iedere onderneming prediceert hiermee, zowel binnen als buiten de zorg. Wat hieronder valt is voor iedereen vrij in te vullen. Naast de al genoemde aspecten vinden wij het belangrijk dat externe zorgprofessionals met een nuchtere maar enthousiaste houding zichzelf vertegenwoordigen. Vanuit hun eigen kwaliteit! Zo kunnen ze mee blijven denken met de zorgaanbieder om zodoende een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van zorg.

Vanuit gezond boerenverstand blijven wij graag in gesprek met zorgaanbieders en zelfstandige zorgprofessionals om te sparren en kritisch te kijken wat wij, vanuit de verschillende perspectieven, voor elkaar kunnen betekenen. Een betere wereld begint bij jezelf, nietwaar?

Blog

Persoonlijk contact, een veelgehoorde term

21-04-2021

De digitalisering draait op volle toeren. Sterker nog, het gaat maar door. Processen worden geautomatiseerd en ook het contact met servicediensten verloopt steeds meer digitaal. Een website zonder chatfunctie is eigenlijk al een beetje irritant. Ook binnen de zorg zie je dit steeds meer toenemen. Voor cliënten is het prettig, de opkomst van digitale begeleiding en/of behandeling wordt steeds geavanceerder. De jeugd is niet anders gewend. Maar hoe zit dit met de andere kant van de tafel, de professionals? Wat is persoonlijk contact dan nog? Waar ligt de behoefte?

In de zorg draait het om contact. Cliënten kunnen niet zonder. De digitalisering vraagt om een andere wijze van contact, maar de essentie blijft hetzelfde. Een vorm van samenwerking is altijd nodig om iemand anders zijn welzijn te bevorderen. Of dit nou sturend, helpend, verzorgend of begeleidend is. De afstemming vóór het cliëntcontact is daarom misschien nog wel belangrijker. Direct het goede kunnen doen. Uit zorg, maar ook omdat dit wordt gevraagd. Het kost geld en inspanning, maar kan ook een negatieve uitwerking hebben als het niet goed gaat. Hier hebben we eigenlijk al te veel voorbeelden van. Het is verwonderend dat dit ook binnen de zelfstandige ondernemers voorkomt. Althans, vinden wij.

Raitis wil die directe kwaliteit garanderen. Als het niet lukt met eigen personeel en er is externe inzet nodig, mag er een verwachtingspatroon zijn. Dat er na de afstemming het goede wordt gedaan, hetgeen om wordt gevraagd. Dit vraagt om contact. En eigenlijk ook persoonlijk contact. Waarbij het prettig voelt om behoeftes in te schatten en om te ervaren dat de essentie voorop staat. Met een eerlijke en transparante manier van werken. Geen poespas, dat verkopen we ook niet aan de cliënt toch?

Een klein vooronderzoek bevestigt onze vermoedens

13-01-2021

Als bevlogen founders van Raitis Zorginzet zijn we aan de slag gegaan met het onderzoeken van echtheid van grote bureaus. Wij vroegen ons af in hoeverre een grote partij ook écht betrokken kan zijn bij de zorgprofessional. In deze blog onze bevindingen.

Wij zagen veel verschillen. Op de websites, maar ook op gesprek bij verschillende collega bureaus merkten we dat de aanpak verschillend is. Is er aandacht voor de intake, wordt de nadruk gelegd op ervaring, hoe belangrijk is je curriculum vitae? Het viel ons op dat het vooral ging over de bureaus zelf: wat doen ze, hoe werken ze? De verbinding die zij leggen tussen de professional en de zorgaanbieder kwam amper ter sprake. Wij vinden dat duidelijk moet zijn welke kwaliteit waar nodig is en welke voorkeuren de ZZP’er heeft.  Als bureau zijnde wil je toch weten wat voor vlees je in de kuip hebt? Tenminste, wij van Raitis wel.

Misschien is dat ook wel het verschil en moeten we daar eerlijk naar kijken. Is het echt verbinden of hebben ze alleen de functie van een verbinding? Een klein, écht bemiddelingsbureau zoals Raitis wil echt de koppeling leggen tussen de opdracht en de professional. Meedenken en kijken of het klikt: of de ZZP’er daadwerkelijk directe kwaliteit kan waarborgen.

Als je een dossierkast vol aangesloten professionals hebt, gaat het niet meer om details. Het is dan ook niet mogelijk om alles te kunnen checken en waarborgen. Natuurlijk is dat ook de taak van de ZZP’er. Hij of zij is zelfstandig ondernemer geworden en is dat niet voor niets. Maar toch.  Meedenken, proactief betrokken zijn en hier transparant over zijn, kan zoveel meer betekenen. Helemaal als je zelf ook ervaring hebt in het werkveld. Van het onderzoekje werden wij in ieder geval enthousiast. Onze visie op Raitis Zorginzet veranderde niet. Het werd juist bevestigd.