Actualiteiten via onze eigen content!

Blogs, vlogs, podcasts, columns, eigen ervaringen, noem maar op. Hier delen we onze gedachtes en ideeën.

Bedenk wel, we zijn Raitis. Nuchter, en dus met een kwinkslag hier en daar.

Olie op het vuur, het hoort en hoeft niet

28-11-2024

Raitis Zorginzet is inmiddels niet meer klein. We noemen ons niet groot, maar gevestigd. We hebben de afgelopen jaren geleerd hoe de markt in elkaar zit en hoe wij ons daarin willen positioneren. Het geeft duidelijkheid, maar gezien het afgelopen jaar is één ding duidelijk geworden: Een eigen bureau opzetten is niet iets wat je zomaar even onderhoudt.

Een ding is helder: de wereld van het zelfstandig ondernemen in de zorg staat volledig op z’n kop. Zzp’en werd verboden, een moratorium werd opgeheven en organisaties zouden hun toko wel kunnen opdoeken als duidelijk werd welke misstanden er allemaal wel niet waren. Die ZZP’ers en hun constructies deugen voor geen meter. Deels gaan we erin mee. Want, we zijn Raitis niet voor niets begonnen. Directe kwaliteit leveren, daar draait het ons om. Met loyaliteit, commitment maar vooral nuchterheid doen waarvoor je wordt gevraagd als ondernemer: Met een gouden netwerk verdomd goede zorg leveren aan mensen die dit verdienen. We moeten zeggen: Dat gaat ons best goed af.

Maar de ontwikkelingen van dit jaar zijn er ook niet voor niets. Vorig jaar waren we al aanwezig bij een brainstormsessie waar uiteindelijk VZOZ uit is gerold. De politieke ontwikkelingen speelden eind 2023 ook al. Het afgelopen halfjaar hebben die ontwikkelingen de tijd ingehaald. Scrollen door LinkedIn is niet leuk meer, er worden onwaarheden verkondigd en we zagen een toename in weerstand tegen de VBAR, de opvolger van de wet DBA. ZZP’ers werden en zijn onzeker: kunnen we wel door? Er werd en wordt keihard gewerkt, dat is duidelijk. Maar ondernemers moesten iets gaan doen tegen de naderende ontwikkelingen. Er werd namelijk geroepen dat ZZP’ers in de zorg 110% zeker schijnzelfstandig zijn en dat het per 2025, wanneer het moratorium wordt opgeheven, klaar moet zijn met die zogenaamde zelfstandig ondernemers in de zorg.

Over een ding zijn we het eens: Lang niet alle ZZP’ers in de zorg zijn daadwerkelijke ondernemers. Er kan een wereld gewonnen worden als ondernemende zorgprofessional, de WKKGZ houdt meer in dan alleen een abonnementje betalen. Het is geen maandblad die je in zo’n plastic hoesje bij het oud papier gegooid net als de folders uit de brievenbus. Los van deze landelijke, broodnodige bedrijfsontwikkeling en -bewustwording werd het ons duidelijk dat de ZZP’er niet zomaar schijnzelfstandig is: Het draait om de opdracht. Die werkt schijnzelfstandigheid in de hand.

Het inhuurproces van roosters dichtknallen en gaten vullen kan niet meer. De ZZP-opdracht in de zorg moet anders worden vormgegeven en aan dat huidige inhuurproces hebben wij ook bijgedragen. We zijn immers ingestapt met de intentie dat die vorm van inhuur verbeterd moest worden: Betere zorgprofessionals, strakkere screening, fraude en zakken vullen in de zorg moest verbannen worden. Liever tien keer Raitis dan een supergroot bureau waarbij het maar afwachten is wat komt opdagen. Raitis werkt er nog elke dag aan. Raitis ontwikkelt zich nog steeds en we hebben de afgelopen maanden ingezien dat een adequaat inhuurproces, inclusief opdrachtverstrekking én ondernemerschap een combinatiepakket is waarbij je gewoonweg kan werken met ZZP’ers in de zorg.

Het stuit ons dan ook tegen de borst dat dé oplossing tegen die vervelende ondernemers een uitzend- of detacheerconstructie is. Duurder voor zorgorganisaties, minder kwaliteitseisen en de vraag is vooral: vanuit welk belang wordt dit opgezet? We stellen daar onze vraagtekens bij. We verwachten ook niet dat de uitzendbranche ineens flink gaat groeien, het (kleine?) percentage stoppende ZZP’ers zullen (denken wij) eerder weer bij een organisatie of een interne flexpool gaan werken. Maar: zelfstandigen worden opzijgezet waar ze bij staan. Waarom? Niemand heeft het meer over het zorgapplaus ten tijde van corona, alle gigantisch drukke zomers of over het feit dat ZZP’ers niet alleen minder verzuimen, maar ook meer werken dan mensen in loondienst. Logisch, want je doet het voor jezelf en het ondernemersrisico ga je graag aan. Als ZZP’ers veel winst genereren, komt dat omdat ze meer werken dan de gemiddelde medewerker. Vrachtwagenchauffeurs die altijd onderweg zijn, verdienen ook meer. Zo werkt het.

We kunnen niet in de toekomst kijken, maar de huidige koers is een ramkoers. Organisaties stoppen collectief met ZZP’ers in 2025, maar het is nog onbekend hoe ze de grote tekorten, die er gewoonweg zijn, op gaan lossen. Uiteraard is het charmeoffensief om mensen in loondienst te krijgen, terecht. Zorgorganisaties mogen hierin hun eigen koers bepalen en hopelijk wordt het kaf van het ondernemerskoren gescheiden. Niets mis mee, oprecht! Maar Raitis verwacht hoge verzuimcijfers in kwartaal twee van 2025 en is bang voor imagoverlies voor zorgorganisaties. Als er in februari weer wordt gevraagd naar ZZP’ers verbaast geen inhoudelijk betrokkene dat, maar wordt er wel met rollende ogen naar gekeken door de buitenwereld. Terwijl het niet zo zwart-wit gespeeld hoeft te worden.

En juist dat, dat is zo zonde… Een fatsoenlijk scenario is namelijk niet te schetsen, maar wat wél kan is kritisch naar het inhuurproces kijken. Dáár ligt de sleutel. Organisaties zullen de inhuur van zelfstandigen anders moeten vormgeven en daar zullen bemiddelaars in mee moeten. Als de inhuur hetzelfde blijft en de Belastingdienst gaat daadwerkelijk controleren, dan wordt het een lastig verhaal. Maar vergeet niet, het inhuurproces van elke organisatie is een verhaal apart. We zijn blij, dankbaar maar ook nuchter genoeg dat het logisch is dat we worden gevraagd om in speaking terms te blijven over de ontwikkelingen en om in 2025 een verbeterslag aan te brengen.

Olie op het vuur gooien, zoals het afgelopen halfjaar is gebeurd, heeft niet zoveel nut. Het hoort niet en het moet niet. We willen en blijven samenwerken met de betrokken zorgorganisaties, maar zij zijn aan zet. Of het nou met witte of zwarte schaakstukken zijn. Geen wij tegen zij, we schaken en denken graag mee zodat het een leuke wedstrijd blijft. Patstellingen zien we helaas nog genoeg in de wereld. Laten we onze verzorgingsstaat nou heel houden. Met Finse nuchterheid!

Terechte kritiek?

22-02-2022

Afgelopen weekend plaatste de NOS een artikel over zorginstellingen die van ZZP’ers af willen.
De afgelopen maanden is er sowieso al veel om te doen. Regelmatig wordt de vinger naar de ZZP’er gewezen die de schuld krijgt van het huidige zorgstelsel. Daarnaast is Minister van Gennip bezig om de eisen rondom het zelfstandig ondernemerschap aan te scherpen (of zelfs af te schaffen). De landelijke opiniepeiling is natuurlijk interessant. Verschillende zorginstellingen zijn het eens (zoals Buurtzorg), het moet stoppen met al die ZZP’ers. Echter wordt ook veelvuldig de nuance aangebracht dat bij pieken en dalen door ziekteverzuim en/of complexe casuïstiek het prettig werken is met deze flexibele schil. Vanuit de ZZP’ers zien we opmerkingen dat de landelijke gedachte te kort door de bocht is en dat de meeste ZZP’ers er bewust voor kiezen om het ondernemerschap aan te gaan. Bemiddelings- of uitzendbureaus worden nogal eens gezien als onnodig en kosten makend. We denken dat de middelste rijbaan wordt gekozen.

We zijn van mening dat het juist goed is dat de Overheid strakker gaat zitten op de kaders en eisen zodat niet iedereen na een aantal geplaatste vinkjes ondernemer is. Het is te makkelijk om de stap naar het ondernemerschap te maken. Nou geloven we graag dat alle reagerende ondernemers op LinkedIn hun zaken goed voor elkaar hebben, maar onder de top van deze social media-ijsberg zit een enorme groep ‘ondernemers’ die we beter flexwerkers kunnen noemen. Ze nemen geen risico’s, regelen alles via bemiddelingsbureaus en hebben geen fundament van eigen normen en waarden in hun onderneming waar ze voor staan. Er wordt veel onderling geschoven en geregeld, hoe makkelijk is het dan? We begrijpen heel goed dat het voor de Overheid een onbegonnen zaak is om alles te controleren, maar hierin mag je ook iets verwachten van de grote jongens in het werkveld zelf. We hebben er immers zelf onderzoek naar gedaan.

Er valt veel te verbeteren. De maatregelen vanuit de Overheid lijken vooral uit controle te bestaan, waar je als mens en als ondernemer zo min mogelijk op zit te wachten. Echter. Als dit het kaf van het koren doet scheiden, is dit een prima maatregel. De hardwerkende en onderscheidende ondernemer zal blijven bestaan, toch? De KvK’s zonder logo, portfolio, review en ontwikkelingsgerichte investeringen zullen het hopelijk lastig krijgen. Daarnaast doen wij ook een appel op de organisaties zelf. We zien in de praktijk dat er wordt gedweild met de kraan open. Er wordt geklaagd over de hoge kosten en de beperkt zichtbare resultaten van de inzet van ZZP’ers, maar er wordt onzes inziens te weinig ingezet op daadwerkelijke kwaliteit en resultaatbeoordeling van opdrachten. In het kantoor op driehoog wordt alleen maar gekeken naar cijfers in plaats van inhoud en diepgang van externe inzet. Terwijl we het hebben over de zorg! Hoe kun je de kosten nou omlaag krijgen als er op de vloer niets veranderd voor de vaste werknemer? Zet hierop in voordat je gaat snijden in kostenposten.

Vanuit de ideale wereld is er geen flexibele schil nodig, alleen bestaat deze optie niet. Ons vermoeden is dat deze wereld niet kan worden gecreëerd. De oprichting van Raitis is ontstaan met de overtuiging dat externe inzet beter kan worden geregeld, ook al bevinden we ons in een impopulaire markt waar de negatieve bijklank hoorbaar is (al worden we ook echt wel gewaardeerd hoor). Helaas is de situatie niet dat we ons bevinden in een groot kantoor met alle gemakken voorzien, maar in een zelf gemetseld kantoor van 3 bij 3 meter. Maar, met eigen toewijding, korte lijntjes met afdelingen, feeling met de werkvloer en een overstijgende blik kunnen we er wel voor zorgen dat de kraan ook dicht mag tijdens het dweilen.

Wij voelen de kritiek als een verplichting om door te gaan, jullie?

Werving en selectie!?

03-08-2022

Een deel van onze werkzaamheden bestaat uit het spreken met ZZP’ers. Als jong bedrijf zijn we weer in staat om te groeien. Groeien in het aantal opdrachten betekent ook groeien in het aantal ZZP’ers. We vinden het belangrijk dat we onze kernwaarden en de kwaliteit die we nu leveren niet verloren gaat.
De balans was aan het verschuiven en dit leverde vraagstukken op. Hoe komen we aan voldoende kwalitatief goede ZZP’ers?

Vanuit onze periode als werknemer raakten we al regelmatig in aanraking met recruiters van diverse bureaus die je verleiden om over te stappen naar hun bedrijf, om via dat uitzend- of detacheringsbureau te worden geplaatst. Voor ons een omgekeerde wereld, je wordt al opgepikt als je diploma is behaald en krijgt talloze mogelijkheden voorgeschoteld. Weg kunnen bij deze grote jongens is over het algemeen flink dichtgetimmerd. We zien dat dit nog steeds gebeurd en betreuren dit getouwtrek. Een LinkedIn post met een mijlpaal is voer voor de headhunters. Is dit constructief? Het uitgangspunt is toch om een kwalitatieve bijdrage te leveren? Die plank wordt nog weleens misgeslagen. We willen onze naam niet zomaar verknallen door onzorgvuldig te zijn. Dit ligt wel op de loer in een markt waar een zelfstandige ook als ‘cowboy’ betiteld kan worden. Dit geldt net zo goed voor de intermediair.

Binnen Raitis werken we met de gedachte dat teveel ZZP’ers niet goed is voor de zorg, maar we kunnen ook niet zonder. We hebben er bewust voor gekozen om onze naam geduldig en gedegen op te bouwen. Op gebied van selectie en werving werken wij vooral via–via. ZZP’ers die ons aanbevelen bij concullega’s en zodoende contact zoeken. Natuurlijk zitten hier ook nadelen aan, we maken niet de groei door wat wel zou kunnen om voor álle opdrachten een oplossing te vinden. Daarnaast zijn we afhankelijk van het initiatief bij de zelfstandige zorgprofessional waar we een samenwerking mee zijn aangegaan.

Na ruim een ruim jaar kunnen we stellen dat dit erg prettig werkt. We merken dat de zelfstandigen die wij spreken met een gelijkwaardige visie en gedachte het gesprek aangaan om tot een constructieve samenwerking te komen. Dit levert een gezonde basis op waar transparantie hoog in het vaandel staat. Waarom? Zodat hetgeen we doen kwalitatief goed blijft, vanuit een nuchtere kwinkslag en zonder poespas. Recruiten op z’n Fins maken we er maar van!

Blog

Terugblik

04-01-2022

2021. De start van een ontdekkingsreis in de zorgwereld, maar met een duidelijk doel voor ogen. Raitis Zorginzet kwam van de grond en dat ging niet probleemloos. Gelukkig maar, want dat zorgt voor een kritische blik en uiteindelijk ook succeservaringen. Met mooie feedback.

We waren er al gauw over uit. Marcel en ik wilden het anders aanpakken dan we veelal zagen. Een onpersoonlijke, haastige en ondoorzichtige manier van bemiddelen is ons een doorn in het oog. Dit moest toch anders kunnen. Vanuit onvrede iets starten, brengt een heilig vuur met zich mee. Vol enthousiasme, soms wat druistig maar met goede moed stortten we ons op Raitis. Het bouwen van een website (waarvoor dank DBK), het opzetten van de juiste juridische overeenkomsten (waarvoor dank Zorg Zaken Groep) en het opmaken van de huisstijl (waarvoor dank Graafies Ontwerp en De Reest Multimedia) was een flinke klus, maar werd gerealiseerd. Maar het is meer dan dat. Uren brainstormen, sparren en ideeën uitschrijven. Nadenken over het fundament van Raitis. Vol vertrouwen dachten we mee te kunnen doen op onze eigen wijze. Toch bracht het ook genoeg onzekerheid met zich mee.

En dat vraagt volharding. Volharding in je eigen visie. Toch brokkelt dat in zo’n eerste jaar van ondernemen ook snel weer af. Een afwijzing of stilte aan de andere kant van de radio zorgt voor onzekerheid. En ondanks dat we mogen spreken van een geslaagd eerste jaar, met mooie samenwerkingen en opdrachten die worden ingevuld zoals wij het voor ons zagen, blijft het af en toe nog steeds onzeker. Ondernemen, een spannend begrip en dat snappen we nu maar al te goed. Pieken en dalen volgen elkaar in rap tempo op. Terugkijkend is de volharding die zorgde voor het enthousiasme in wat we zijn gestart. Die eerste succeservaringen, daar denk je dan aan terug. Wat kun je dan blij zijn met een ingevulde opdracht die goed beviel van twee kanten, waarin we meedachten en snel schakelden.

Al met al mogen we toch wel spreken van een mooi eerste jaar. Raitis doet ertoe. We voegen iets toe aan de zorgwereld. Met directe kwaliteit, met bekwame professionals in ons netwerk die echt als toevoeging worden gezien. Niet als in- of opvulling. De ZZP-wereld is geen ideale wereld, er wordt wat achterdochtig naar gekeken. Toch zien we steeds meer dat de ondernemende kant wordt besproken. Het zelfstandig zijn vergt moed. Maar wat nog veel belangrijker is dan moed, is kunde. Ervaring, kwaliteit, rust en handelingsbekwaamheid. ZZP’er worden zonder deze competenties? Ga eerst ervaring opdoen, zie verschillende werkterreinen, wordt bekwaam. Een opdracht oplossen in plaats van invullen, dat was een van onze eerste motto’s. Dat blijft zo. We zien dat het werkt.

Daar blijven we dan ook op hameren. Liever klein, af en toe onzeker maar met volharding dan groots, troebel en vol businessmodellen. Raitis Zorginzet staat in 2022 ook weer klaar om samen te werken, mee te denken, snel te schakelen en bij casuïstiek haar steentje bij te dragen. We danken de zelfstandige professionals voor hun directe kwaliteit, feedback en samenwerking. Zo kunnen we weer klaarstaan voor organisaties die dit zien zitten. De beste wensen, met een Fins tintje!

Yorick Bonen & Marcel Koelma

Raitis Zorginzet

Blog

Waar staat Raitis Zorginzet voor?

02-06-2021

Wij van Raitis Zorginzet zijn een bemiddelingsbureau gestart met in ons achterhoofd dat het geen populaire tak is binnen de zorgwereld. Kreten als ‘ZZP’ers maken de zorg kapot’ of ‘ZZP’ers draaien hun dienst en gaan weer weg’ zijn regelmatig gehoorde teksten. Eén van onze doelen is de zorgwereld nog beter te maken dan het al is, maar ook de negatieve lading van zelfstandige zorgprofessionals afhalen. We kunnen nou eenmaal niet zonder zelfstandige zorgprofessionals. Echter. De inrichting kan beter. Wij zijn sterk van mening dat het organiseren van inzet van externe zorgprofessionals kleinschaliger en compacter geregeld kan en misschien wel moet worden. In onze vorige blog (die heeft u ongetwijfeld gelezen) haalden wij persoonlijk contact aan, een veel gebruikte term. Binnen de kleinschaligheid blijft er wél sprake van écht persoonlijk contact met zowel de zorgprofessional als zorgaanbieder. Betrokkenheid, elkaar daadwerkelijk kennen en weten wat er speelt. Dit levert zoveel meer op. Voor beide partijen.

Met onze ervaring binnen de (forensische) psychiatrie, gehandicaptenzorg en maatschappelijk werk weten wij hoe belangrijk het is om continuïteit van vaste gezichten te hebben. Echter vervalt die vanzelfsprekendheid wanneer inzet van externe zorgprofessionals nodig zijn. Daarom vinden wij het erg belangrijk dat wij als Raitis hierin meedenken en altijd streven naar continuïteit. Hierin is veel mogelijk. Echter zal dit meer inspanning kosten van een extern bureau. Dit is de moeite en de inzet voor een betere zorgwereld meer dan waard.

Kwaliteit leveren. Bijna iedere onderneming prediceert hiermee, zowel binnen als buiten de zorg. Wat hieronder valt is voor iedereen vrij in te vullen. Naast de al genoemde aspecten vinden wij het belangrijk dat externe zorgprofessionals met een nuchtere maar enthousiaste houding zichzelf vertegenwoordigen. Vanuit hun eigen kwaliteit! Zo kunnen ze mee blijven denken met de zorgaanbieder om zodoende een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van zorg.

Vanuit gezond boerenverstand blijven wij graag in gesprek met zorgaanbieders en zelfstandige zorgprofessionals om te sparren en kritisch te kijken wat wij, vanuit de verschillende perspectieven, voor elkaar kunnen betekenen. Een betere wereld begint bij jezelf, nietwaar?

Blog

Persoonlijk contact, een veelgehoorde term

21-04-2021

De digitalisering draait op volle toeren. Sterker nog, het gaat maar door. Processen worden geautomatiseerd en ook het contact met servicediensten verloopt steeds meer digitaal. Een website zonder chatfunctie is eigenlijk al een beetje irritant. Ook binnen de zorg zie je dit steeds meer toenemen. Voor cliënten is het prettig, de opkomst van digitale begeleiding en/of behandeling wordt steeds geavanceerder. De jeugd is niet anders gewend. Maar hoe zit dit met de andere kant van de tafel, de professionals? Wat is persoonlijk contact dan nog? Waar ligt de behoefte?

In de zorg draait het om contact. Cliënten kunnen niet zonder. De digitalisering vraagt om een andere wijze van contact, maar de essentie blijft hetzelfde. Een vorm van samenwerking is altijd nodig om iemand anders zijn welzijn te bevorderen. Of dit nou sturend, helpend, verzorgend of begeleidend is. De afstemming vóór het cliëntcontact is daarom misschien nog wel belangrijker. Direct het goede kunnen doen. Uit zorg, maar ook omdat dit wordt gevraagd. Het kost geld en inspanning, maar kan ook een negatieve uitwerking hebben als het niet goed gaat. Hier hebben we eigenlijk al te veel voorbeelden van. Het is verwonderend dat dit ook binnen de zelfstandige ondernemers voorkomt. Althans, vinden wij.

Raitis wil die directe kwaliteit garanderen. Als het niet lukt met eigen personeel en er is externe inzet nodig, mag er een verwachtingspatroon zijn. Dat er na de afstemming het goede wordt gedaan, hetgeen om wordt gevraagd. Dit vraagt om contact. En eigenlijk ook persoonlijk contact. Waarbij het prettig voelt om behoeftes in te schatten en om te ervaren dat de essentie voorop staat. Met een eerlijke en transparante manier van werken. Geen poespas, dat verkopen we ook niet aan de cliënt toch?

Een klein vooronderzoek bevestigt onze vermoedens

13-01-2021

Als bevlogen founders van Raitis Zorginzet zijn we aan de slag gegaan met het onderzoeken van echtheid van grote bureaus. Wij vroegen ons af in hoeverre een grote partij ook écht betrokken kan zijn bij de zorgprofessional. In deze blog onze bevindingen.

Wij zagen veel verschillen. Op de websites, maar ook op gesprek bij verschillende collega bureaus merkten we dat de aanpak verschillend is. Is er aandacht voor de intake, wordt de nadruk gelegd op ervaring, hoe belangrijk is je curriculum vitae? Het viel ons op dat het vooral ging over de bureaus zelf: wat doen ze, hoe werken ze? De verbinding die zij leggen tussen de professional en de zorgaanbieder kwam amper ter sprake. Wij vinden dat duidelijk moet zijn welke kwaliteit waar nodig is en welke voorkeuren de ZZP’er heeft.  Als bureau zijnde wil je toch weten wat voor vlees je in de kuip hebt? Tenminste, wij van Raitis wel.

Misschien is dat ook wel het verschil en moeten we daar eerlijk naar kijken. Is het echt verbinden of hebben ze alleen de functie van een verbinding? Een klein, écht bemiddelingsbureau zoals Raitis wil echt de koppeling leggen tussen de opdracht en de professional. Meedenken en kijken of het klikt: of de ZZP’er daadwerkelijk directe kwaliteit kan waarborgen.

Als je een dossierkast vol aangesloten professionals hebt, gaat het niet meer om details. Het is dan ook niet mogelijk om alles te kunnen checken en waarborgen. Natuurlijk is dat ook de taak van de ZZP’er. Hij of zij is zelfstandig ondernemer geworden en is dat niet voor niets. Maar toch.  Meedenken, proactief betrokken zijn en hier transparant over zijn, kan zoveel meer betekenen. Helemaal als je zelf ook ervaring hebt in het werkveld. Van het onderzoekje werden wij in ieder geval enthousiast. Onze visie op Raitis Zorginzet veranderde niet. Het werd juist bevestigd.